Mikä on löydettävyyden merkitys? Se on vastaus kysymykseen: "Mikä on uuden asiakassuhteen arvo?"
Hakukone "etsii" täysin uusia asiakkaita ja Google on oikopolku asiakkaan luo.
Google on kaikkialla läsnä oleva oraakkeli, jolta kysytään, että "Kuka tietää, kuka myy?" Se tarjoaa yrityksen tuotteita asiakkaalle juuri sillä hetkellä, kun hän niitä etsii ja on valmis ostamaan.
Yritys saa merkittävän edun, mikäli se saa kontaktin asiakkaaseen jo siinä vaiheessa, kun tämä vasta etsii tietoa. Yritys pääsee kertomaan oman näkemyksensä siitä, mikä on oleellista ja mikä ei. Samalla esiintulo varmistaa sen, että yritys on mukana toimittajia valittaessa.
Asiantuntija saa yrityksen sivut listausten kärkipäähän useilla eri hakutermeillä. Kuinka tämä tapahtuu, riippuu asiantuntijasta, ja hänelle myönnetyistä resursseista sekä tietenkin kilpailutilanteesta. Jokaisella optimoijalla on oma tekniikkansa, eikä yhtä yleistä menestyksen kaavaa ole olemassa. Aina joskus esiintyvä ilmaus "valmiiksi optimoitu" on vähintäänkin harhaanjohtava.
Optimointi on harkintaa vaativa taitolaji. Se ei ole kotisivunvalmistuksen teknisten sääntöjen noudattamista.
Parhaisiin tuloksiin päästään, kun hakukoneet otetaan huomioon jo sivuja suunniteltaessa. Tällöin tehdään valintoja, joilla on suuri merkitys sivujen menestymiselle. Graafisella ilmiasulla ei voida parantaa menestystä, mutta liiallisuuksiin vietynä se voi estää esiintulon. Google on tietokone, eikä se ymmärrä mielikuvamarkkinointia, joten sellaisen varaan rakennettujen sivujen menestys on vaikeaa.
Hakukoneissa menestymiseen ei ole olemassa helppoa oikotietä; sivujen "Keywordsit" ovat arvottomia. Google muuttaa kriteereitään jatkuvasti ja sen listoilla menestyminen edellyttää kehityksen jatkuvaa seuraamista. On normaalia, että sivujen sijoitus vaihtelee kymmeniä pykäliä, vaikka niiden sisältö onkin muuttumaton. Menestyminen Googlessa on kokemukseen pohjautuvaa kamppailua paikasta auringossa – kuten reaalimaailmankin markkinointityö.
Allekirjoittaneella on useasti ollut etuoikeus seurata, kuinka sivut, jotka alkuaan eivät ole lainkaan tulleet esiin Googlessa, alkavat parantaa sijoitustaan. Ensin ne ovat ilmestyneet pitkän listan häntäpäähän, ja sen jälkeen muutoksia on tapahtunut ensin harppomalla, sitten pienemmillä askeleilla. Kuukausien päästä nousu Googlen etusivulle kruunaa odotuksen.
Kirsikkana kakun päällä on sivujen sijoittuminen Googlen ykköseksi. Sitä ei ihan joka kerta tapahdu, mutta joka kerta se tuntuu yhtä hyvältä.
Googlen fokus on uusien asiakkaiden löytämisessä.
Löydettävyyttä on tulkittava sen valossa, kuinka tärkeää tuotteen löytäminen on asiakkaalle ja mikä on kilpailutilanne.
Sekin on mahdollista, että vaikka yrityksellä onkin kotisivut, ne eivät tule lainkaan esiin Googlessa. Joko kilpailu on liian ankaraa, tai sivut on tehty tekniikalla, jota Google ei hyväksy.
Hakukoneiden tuloksissa on oltava – tuotteesta riippuen – muutaman kymmenen ensimmäisen joukossa. Sen sijaan sijalla 99 oleva yritys ei koskaan saa tarjouspyyntöä; sitä ei ole lainkaan olemassa.
Etsi oma yrityksesi verkosta googlaamalla niillä tuotteilla, joita yrityksesi myy. Jokainen hakusana muodostaa "oman maailmansa". Vaikka jollain sanalla menestys olisikin erinomainen, niin toisella sanalla yritys ei välttämättä tule lainkaan esiin.
Mikäli BtoB maailmassa toimiva yritys sijoittuu satojen sivustojen joukossa:
Käsi sydämelle: onko yritystäsi lainkaan olemassa?
Hakukone Googlea käytetään Suomessa kymmeniä miljoonia kertoja joka päivä, vuositasolla miljardeja kertoja. Muitakin hakukoneita löytyy (Yahoo, Bing ym), mutta Googlella on yli 90% markkinaosuus.
Uusi asiakas etsii internetistä tuotetta, ei yritystä. Vanhat asiakkaat sen sijaan käyttävät puhelinta, eivätkä kotisivuja liiemmälti vilkuile.
Google arvioi sivujen laadullista sisältöä tarjoten etusivullaan parhaaksi katsomiansa sivuja. Se on eräänlainen asiantuntijan laatima paremmuusjärjestys.
Itse asiassa internet on tavattoman julma paikka: se tarjoaa menestystä vain joillekin sivuuttaen muut. Hakukoneet käyttävät yhteiskunnassamme hirvittävän suurta valtaa!
Hakukoneoptimointi liian innokkaasti toteutettuna muuttuu hakukoneiden manipuloinniksi.
Google arvioi jokaisen sivun kohdalla, onko sivu tehty manipulointitarkoituksella. Mikäli se "päättelee", että sivuntekijä yrittää parantaa sijoituksia sopimattomalla tavalla, sivut joutuvat boikottiin. Tämä tarkoittaa, että sivut eivät ilmesty Googlen listaukseen.
Boikottiin voi joutua myös tahattomasti, jos sivuntekijä ei tunne hakukoneiden käyttäytymistä. Ihmissilmälle moitteettomat sivut voivat sisältää koodinpätkiä, jotka Google tulkitsee manipuloinniksi.
Hakukoneiden muuttaessa omia arviointikriteereitään, ne eivät ilmoita asiasta mitenkään. Tämä aiheuttaa joskus ikäviä yllätyksiä aikaisemmin hyvin menestyneiden (jopa etusivulla olleiden) sivujen pudotessa listassa monta pykälää alemmas.